Hufiec Puck

Importer części samochodowych
Części do samochodów niemieckich w hurtowych cenach.
Podzespoły do aut niemieckich
Hurtownia części do samochodów takich jak BMW ,VW itp.
Transport i specdycja
W kierunkach Niemcy -> Polska ; Polska ->Niemcy

Budowa tuneli: co należy wiedzieć?

tunnel-231065_640

Tunele to swoiste budowle, które stosuje się do różnych celów. Wśród nich można wymienić na przykład tunele kolejowe, które służą do przejazdu pociągów, a także tunele drogowe – do ruchu samochodowego. Mimo to, ich funkcji i rodzajów jest znacznie więcej, podobnie jak metod ich tworzenia.

Co to są tunele?

Tunele – jak już wspomniano – to pewnego rodzaju budowle o charakterze geotechnicznym, których głównym zamierzeniem jest transportowanie. Są one zarówno tworzone pod ziemią, jak i pod wodą. Warto także wspomnieć, że posiadają one „ujście” na powierzchni.

Rodzaje i funkcje tuneli

Wśród tuneli można znaleźć nie tylko te służące pociągom i samochodom, ale również takie, które pomagają w układaniu kabli czy w transportowaniu wody. Wymienia się również:
– tunele kolejowe dla pociągów;
– tunele kanałowe dla jednostek pływających;
tunele drogowe – dla samochodów;
– tunele w formie przejścia podziemnego;
– tunele kablowe do układania kabli i przystosowane do poruszania się między nimi;
– tunele przeznaczone do transportu między innymi wody.

Metody budowania tuneli

Metod, za pomocą których można drążyć tunele jest wiele. Pierwsza z nich, czyli metoda górnicza polega na drążeniu tunelu za pomocą między innymi robót strzałowych. Rzeczony tunel wykonuje się segmentami na dużych głębokościach. Metody górnicze to między innymi metoda pełnego przekroju, metoda podpartego sklepienia, metoda rdzenia oporowego i tym podobne.

Druga z metod to metoda odkrywkowa, czyli montaż obudowy w wykopie wąsko-, bądź szerokoprzestrzennym. Jest to metoda mediolańska, czyli podstropowa. Polega na tworzeniu docelowego lub tymczasowego stropu na ścianach szczelinowych lub palisadach.

Metoda tarczowa stosuje maszyny borujące. Tunele z ich pomocą posiadają średnicę od dwóch do dwunastu metrów. Co więcej, metoda ta pozwala budować tunele o przekroju kołowym.

Wśród metod specjalnych z kolei wymienić należy:
– metodę z użyciem kesonów,
– metodę z zatapianiem gotowych segmentów;
– metodę polegającą na stabilizacji górotworu.